1.1.2021

Erkki Harikkalalla 50v täynnä jouluvartiossa.

Erkki Harikkalalla 50 vuoden rupeama jouluvartiossa
Joulu 2020 oli merkittävä virstanpylväs Erkki Harikkalan jouluvartiouralla, sillä täyteen tuli viisikymmentä vuotta vartiotehtävissä. Ensimmäisen kerran Harikkala seisoi jouluaattoiltana vartiossa vuonna 1971 ja on jatkanut tätä kalantilaisten reserviläisten perinnettä siitä lähtien.
Itsenäisyyspäivänä 1955 paljastetulla, kuvanveistäjä Jussi Vikaisen suunnittelemalla sankaripatsaalla järjestettiin jouluvartio ensimmäisen kerran heti samana jouluna, kun Erkin isosetä, jääkärimajuri Allan Gottleben ja isä Väinö Harikkala olivat mukana aloittamassa tätä perinnettä. Alkuvuosista on säilynyt varsin vähän tietoa, mutta tiettävästi idean isänä oli Osmo Leino, joka toi ajatuksen Turusta Kalantiin. Muita alkuvaiheen puuhamiehiä olivat reservin upseerit Erkki Luntamo, Veikko Hietala, Reino Tervakko ja Frans M. Karrakoski.
Tämän merkittävän tapahtuman johdosta vartiotoverit lahjoittivat Erkille kukkaset, jotka ojensi vartiopäällikkö Juha Harikkala. Vartioston toiseksi vanhin aktiivijäsen Jouni Tuominen muisteli puheessaan yhteisiä kokemuksia 40 vuoden ajalta. Hän myös muistutti kalantilaisten pitävän jouluvartiota suuressa arvossa ja kiitti Erkkiä sekä muita pitkään mukana olleita ja uusia vartiotovereita perinteen säilyttämisestä.
Ohessa pari valokuvaa:
1. Kukkien ojentaminen seurakuntakodin vartiotuvassa; vasemmalta Juha Harikkala, Erkki Harikkala, Jouni Tuominen.2. Vartiovuorossa; vasemmalta Erkki Harikkala, Jaakko Harikkala